Mandala, obrazec tvořící posvátný prostor
V náboženském kontextu je mandala symbolický
obrazec tvořící posvěcený prostor, a člověk, který do ní při rituálu
či meditaci
proniká, spatřuje božstvo a stává se součástí mandaly -
kosmu.
Nejstarší mandaly pocházejí z oblasti severozápadní Číny a jdou datovány do mezidobí 9.–10. století našeho letopočtu. V Nepálu a Tibetu se objevují jako malby na hedvábných látkách, které slouží výlučně jako pomůcka k meditačním obřadům. Svým způsobem bychom je mohli přirovnat k oltářním a kostelním malbám, které mají křesťanům také sloužit při modlitbě a meditaci, k propojení s Bohem. Buddhismus přikládá mandalám výsostné postavení v rámci kultovních rituálů. Považuje je za důležité prostředky ke sjednocení chaotických a rozptýlených sil člověka do jediného středu.
Mandaly jsou užívány především v hinduistické
tantře,
zvané také tibetský či tantrický buddhismus, z kterého proniklo
užívání mandal také do Číny
a Japonska.
Ačkoliv jsou nejznámější mandaly kruhové nebo tvořené čtvercem vepsaným do kruhu, mohou být také prostě čtvercové, trojúhelníkovité, polokruhové nebo kosočtvercové. Jsou vytvářeny z různých materiálů: barevných prášků, drahokamů, plodů ovoce, listů nebo různých vonných látek. Vznikají pro různé slavnostní příležitosti a především pro potřeby tantrického zasvěcení, v kterém je mandala centrálním prvkem, nebo také jako prostředek získání magických sil. Mandaly mohou sloužit také jako zobrazení panteonu božstev určité tradice či školy a jeho vnitřní hierarchie.
Historik
náboženství Mircea
Eliade považuje obcházení mandaly za analogické rituálu
pradakšiny
- obcházení svatého obrazu, relikvie,
svatyně či chrámu,
a iniciacím formou vstupu do labyrintu.
Příkladem chrámu jež je
vybudován jako mandala je mahajánový
Borobudur na
Jávě
a různé tibetské buddhistické chrámy, jež představují celý
vesmír a jejichž poschodí a terasy jsou ztotožňovány s nebesy
či jejich úrovněmi. Představují tak také symbol axis
mundi - kosmickou horu tvořící střed vesmíru.
Kruhové a čtvercové obrazce či stavby představují střed světa v mnoha světových kulturách, například jako vzor Říma byl pravděpodobně chápán jako čtverec vepsaný do kruhu.
Čerpáno z Wikipedie